Zespoły Formuły 1 zakończyły przedsezonowe testy a do inauguracji nowego sezonu w Melbourne pozostały już niespełna dwa tygodnie. Mimo, że zmiany w regulaminach technicznych i sportowych Formuły 1 nie uległy znacznym modyfikacjom, postanawiamy je przypomnieć.
FIA przed sezonem 2013 po raz kolejny zdecydowała się podnieść minimalną masę bolidu. Tym razem zmiana jest kosmetyczna, gdyż wynosi skromne 2 kg i wiąże się ze zmianą konstrukcji nowych opon Pirelli, które od sezonu 2013 będą cięższe właśnie o około 2 kg (pełen zestaw, 4 sztuki). Minimalna masa bolidu wraz z kierowcą i wszelkimi płynami wynosić będzie więc 642 kg. W związku ze zmianą minimalnej masy zmienił się także odgórnie narzucony minimalny rozkład mas z przodu i tyłu auta, z którego 292 kg mają przypadać na przód, a 343 kg na tył auta. Jak widać z prostej arytmetyki zespołom pozostaje 7 kg masy, którą mogą dowolnie ulokować w aucie, aby poprawić środek ciężkości i balans.Widoczną już na pierwszy rzut oka podczas testów i prezentacji nowych bolidów zmianą jest wprowadzenie paneli maskujących brzydki uskok z przodu auta. Jak do tej pory jedynie Caterham i Lotus nie zdecydowały się na wykorzystanie tego elementu, jednak trzeba zaznaczyć, że delikatne uskoki posiadają także auta Red Bulla i Saubera.
Kolejną ważną z punktu widzenia kibiców zmianą jest kolejne zaostrzenie testów dotyczących giętkości przedniego skrzydła, co w ostatnich sezonach wzbudzało największe kontrowersje i podejrzenia o stosowanie zabronionych regulaminami ruchomych elementów aerodynamicznych. Siła 1000 N (około 100 kg masy) będzie przykładana w dwóch różnych punktach przedniego skrzydła zarówno w osi poprzecznej, jak i podłużnej. Wymyśl wprowadzonych zmian, przednie skrzydło przy przyłożeniu takiej siły nie będzie mogło odkształcić się bardziej niż o 10 mm (do tej pory było to 20 mm).
FIA przed sezonem postanowiła także zaostrzyć testy wytrzymałościowe struktury antykapotażowej oraz zmodyfikować wymagania dotyczące testów zderzeniowych.
Zaostrzeniu uległy także testy obciążeniowe klatki bezpieczeństwa kierowcy, które muszą odnosić się nie tylko do przykładowego podwozia lecz wszystkich wyprodukowanych przez zespół.
Ze sportowego punktu widzenia najważniejszą zmianę stanowią przepisy dotyczące korzystania z systemu DRS. Aktywny system podwójnego DRS został zakazany, dlatego od dłuższego czasu ekipy pracują nad pasywnym rozwiązaniem spełniającym te same zadania. Zmianie uległ także sam sposób korzystania z systemu DRS. O ile w sezonie 2012 kierowcy mogli korzystać dowolnie (z pewnymi wyjątkami) z sytemu DRS podczas kwalifikacji i treningów, o tyle w sezonie 2013 będą mogli z niego korzystać już tylko i wyłącznie w strefie wyznaczonej przez FIA w trakcie całego weekendu.
04.03.2013 15:18
0
Ja mam pytanie odnośnie sezonu 2014. Jakie zmiany ( poza silnikami ) czekają na projektantów ? Coś nowego jeśli chodzi o aerodynamikę , wysokość nosa , itp ? ( Słyszałem, że mają wrócić skrzydła sprzed 2009 , ale czy to prawda ? ) Jeżeli coś takiego jest w Internecie, to czy mógłbym prosić link do nowych przepisów na 2014 ( najlepiej cały regulamin ) ,bo ja nie jestety nie znalazłemnawet z pomoca wujka google ( może być po angielsku lub niemiecku ) ?
04.03.2013 15:54
0
@ Kempa Zapomniales o jednej w sumie nie regulamnionwej zmianie ale z punktu widzenia kibica dosc istotnej mianowicie zmanie koloru oznaczenia opon twardych na pomaranczowo :) Pozdrawiam
04.03.2013 19:27
0
O to bym sie nie martwil :) Eksperci z polsatu przypomna nam o tym ok 20 razy na weekend :D
04.03.2013 20:10
0
2. p1stolet od czego mamy uwaznych czytelnikow! :-) Dzieki.
04.03.2013 23:58
0
"delikatne uskoki posiadają także auta Red Bulla i Saubera." Rzeczywiście Sauber ma delikatny uskok...ale puszka??? Zwykły dziobak i tyle :P
05.03.2013 07:44
0
no moim zdaniem jest tam panel maksujacy tylko nie w pelni. Z reszta gdzies tam czytalem o tym.
02.01.2016 16:22
0
o jeny kiegy to było
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się